Lägenhetsunderhåll

Hos Stenungsundshem är det du som hyresgäst som själv bestämmer när din lägenhet exempelvis ska tapetseras eller bytas köksluckor i. Det kallas hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU). Systemet är framförhandlat i samarbete med Hyresgästföreningen.

Vad innebär systemet?

Kort sagt innebär det att det finns en plan för vad och när något ska renoveras eller bytas ut i din lägenhet.

Mot en avgift kan du få underhåll utfört tidigare än planerat, så kallat tidigarelagt underhåll. Du kan också välja att avstå från underhåll om du är nöjd med din bostad. I så fall får du en summa pengar tillbaka på hyran med årets sista hyresavi.

Som underlag för prissättningen av åtgärderna använder vi SABO:s (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag):s prislista för underhåll och invändiga reparationer.

Hur ser underhållsintervallerna ut?

Målning/tapetsering                              vart 12:e år

Byte av golv i kök                                   vart 20:e år

Byte övriga golv i lägenheten             vart 30:e år

Parkettslipning                                      vart 20:e år

Byte av skåpsluckor i kök                    vart 20:e år

Det kan vara värt att notera att badrum inte ingår i HLU-överenskommelsen. Har ditt badrum väv på väggen kan du dock beställa målning av den.

 

Hur beställer jag underhåll?

För beställning av HLU loggar du in på hemsidans ”Mina sidor”, där du väljer ikonen ”Underhållsbeställning”. Där kan du se hur lång tid det är till nästa underhållsåtgärd i de olika rummen i din lägenhet, om det faller ut en rabatt och storleken på den. Du kan också ringa till Pia Rohdin på telefon: 0303-686 08, så kan hon hjälpa dig att göra beställningen.

Du kan beställa underhåll enligt HLU en gång per år via Mina sidor. Vill du göra ytterligare en beställning under samma år måste du ringa till Pia. Detta för att underlätta för samordningen av entreprenörernas jobb.

Så här kan det se ut under ”Mina sidor”

 

Hur funkar tidigarelagt underhåll?

Kostnaden för en tidigareläggning beror på hur lång livslängd det du vill ha åtgärdat beräknas ha kvar.

Exempel:Du kanske vill tapetsera om i vardagsrummet fast det egentligen inte ska göras förrän om tre år. Du kan då beställa tapetsering och för det betala tre tolftedelar (intervall tapetsering=12 år) av kostnaden.

 

Hur fungerar rabatten om jag inte vill ha underhåll?

Om du väljer att vänta, eller helt avstår från underhåll utgår en rabatt på din hyra. Hyresrabatten får du automatiskt och den utgår så länge du avstår från det underhåll du har rätt till. Rabatten dras från din hyra i samband med januari månads hyresavisering.

Hur rabatten ser ut för just dig hittar du under Mina sidor på ikonen ”underhållsbeställning”. Hur mycket rabatt du får beror på hur många av årets månader du bott i din nuvarande lägenhet och förutsätter också att du har ett gällande kontrakt.

Exempel: Du har bott i din lägenhet sedan den 1 juli. När du flyttade in var det dags att tapetsera hallen, men du tycker att tapeterna är ok och vill vänta. Du får då en hyresrabatt som är: 4380 kr (kostnad för att tapetsera hall) delat med 12 (12 års intervall)= 365. Du har bott i lägenheten ett halvår, det vill säga 365/2=182.50.